Vi har alla varit där. Taggade till tänderna under utbildningen, pennan har gått varm av alla idéer och du är superpepp på att dela med dig av det du lärt dig till dina kollegor. Så fort du är tillbaka på kontoret. Men, vad händer egentligen efter utbildningen? Testar du eller dina kollegor de nya infallsvinklarna eller säljmetoderna? Lyckas ni stänga fler affärer?

En studie från The Corporate Executive Board visar att 87% av, i detta fall en säljkurs, glömdes bort av personalen inom trettio dagar. Nästan allt man lärt sig på kursen är alltså puts väck, efter bara en månad. Hur kan vi som bolagsledare bara stå vid sidlinjen och se hur resursslöseriet bara fortsätter? För det är precis vad det är, ett slöseri av resurser och tid, att låta de anställda gå en utbildning om året som de sedan glömmer bort.

Jag tror att nyckeln till högpresterande och välmående företag är hur snabbt de kan utbilda, utveckla och skala förändringar genom hela organisationen – om och om igen. Men faktiskt – det håller inte att gå en årlig utbildning inom ett utvalt ämne och tro att det ska skapa underverk för företaget.

Låt oss ta kundservice som ett exempel. Det är få saker som får kunder så nöjda, eller missnöjda, som den service de får. Kundupplevelsen är ofta direkt avgörande för att en kund ska gå de där extra kvarteren till just din butik, skriva ett omdöme om butiken online eller kanske till och med tagga butiken i sociala medier för att driva merförsäljning. Men hur säkerställer vi att alla butiker levererar samma excellenta kundservice? Gör vi det genom att alla anställda går en kurs om året? Nej, det håller tyvärr inte.

Hur säkerställer vi då att företagets viktigaste resurs, personalen, är ständigt uppdaterade, engagerade och utbildade att möta allt mer snabbrörliga, krävande och medvetna kunder?

Vi på Baloo Learning kan lärande, vi har pysslat med det i över 20 år. Vi vet att lärande måste vara enkelt och lättillgängligt. Det måste ske kontinuerligt snarare än att vara en årlig punktinsats. För vad är det vi vill åstadkomma egentligen? Vi vill skapa engagemang och förändring som består över tid. Det sker inte genom en årlig snabbkurs i “Så ökar du säljet”.

Kontakta mig eller någon av mina kollegor för att prata vidare om hur du enkelt, och med bra ROI, transformerar er organisation genom ett ständigt lärande. Vi hörs!


Bild
Roza Takiporian, Produktägare
Jag jobbar med produktutvecklingen av Baloo och jobbar nära utvecklare och kunder. Jag älskar att dyka ner i en komplex struktur för att hitta de viktiga pusselbitarna som löser våra kunders behov och problem.