Sitter du på en massa kunskap? Behöver ni på ert företag nå ut med information till många medarbetare? Funderar du på hur du ska paketera den och nå ut med den? Många väljer idag att producera e-kurser för att sprida kunskap.

Genom att paketera din kurs online kan du nå ut till många, samtidigt som du sparar tid och resurser.

Medarbetare behöver inte ta sig fysiskt till en informationsträff eller en kurs utan kan genomföra e-kursen på tåget eller fikarasten. Najs, va?

Så, hur gör man?

Hur gör man en riktigt bra e-kurs? Vad är receptet på en bra e-kurs? Vi har jobbat med digitalt lärande sen slutet på 90-talet, så vi har några tips i rockärmen! Det finns många sätt att lägga upp arbetet på. Vi har satt ihop en sexstegsguide till hur du gör.

#1: Syftet – varför behöver du ta fram en e-kurs, vad är det för problem du vill lösa?

Precis som med så mycket annat är det viktigt att du definierar varför kursen behövs. Finns det ett problem på företaget som du vill lösa? Det kan till exempel vara att ni har svårt att nå ut med er vision och era värderingar ut i organisationen. Eller kanske är det så att ni behöver fylla kunskapsgap hos kundtjänstmedarbetare kring vissa produktfrågor? Det kan också vara så att du vill sprida information som du själv haft nytta av, till exempel en arbetsmetod som funkat bra för dig i ditt dagliga arbete.

Identifiera syftet med varför du behöver ta fram e-kursen, så blir resten betydligt enklare.

#2: Planera och strukturera ett utkast på kursinnehållet

Det här steget är nog det svåraste. Om du redan har material att tillgå, utnyttja det! Börja då inte om från början utan gräv i materialet du har, försök att identifiera de viktiga områdena och kategorisera informationen.

När du har inventerat den kunskap som redan finns hos dig eller på ditt företag i ämnet så kan du börja titta på den kunskap som omvärlden besitter. Här är Google din bästa vän, faktiskt. Sök fram material på området, det kan vara blogginlägg, artiklar eller e-böcker. Det kan också vara akademiska uppsatser.

Här måste du göra ett researcharbete för att gräva fram ett stabilt kursmaterial som du kan utnyttja. Även här kan du börja se kategorier och vilka som är de viktiga områdena som behöver lyftas. Snart börjar kursavsnitt och kapitel forma sig.

Ha inte för höga förväntningar på din prestation i det här läget. Syftet med det här steget är att ta fram ett skal på en kurs. Ett skelett. Dela upp och kategorisera informationen du samlat i olika avsnitt. Varje avsnitt ska leda till att deltagaren lär sig något eller får ta del av ett nytt perspektiv.

#3: Vad kommer först, i mitten och sist?

Här är det viktigt att du har deltagarens progression i åtanke. Du vill ta deltagaren från 0 till 100. Varje avsnitt i kursen ska leda till att deltagaren känner att hen rör sig framåt. Bygg upp kunskapen på ett naturligt sätt. Många gör misstaget här att skippa introduktionsavsnitt och istället direkt starta på en nivå som kan upplevas för hög för många. Ett annat misstag är att bygga upp för långa avsnitt. Håll det kort och ha hellre fler avsnitt istället.

#4: Fyll avsnitten med innehåll

Nu när du har kursskelettet färdigt är det dags att använda det material du tagit fram i steg 2. Välj ut de delar av materialet som adresserar det problemet du formulerade i steg 1: som leder till att syftet med kursen uppnås.

Anpassa innehållet till målgruppen och syftet. Var försiktig med att använda för mycket material. Kursen ska inte kännas tung och för akademisk. Tänk på att en e-kurs ska vara anpassad till att göras on the go – därför måste också innehållet vara det. Det är viktigt att balansera materialet – varva text med länkar, bild och video, frågor som får deltagaren att vara mer aktiv.

#5: Dags att provköra kursen!

Nu har du ett utkast på en kurs – våga provköra kursen! Välj ut ett par deltagare som får testköra kursen och ge dig feedback. Det är lätt att bli hemmablind som kursskapare. Att låta andra stå på andra sidan som kursdeltagare med nya ögon på innehållet ger otroligt mycket. Ställ frågor som:

  • Vad fick du ut av kursen?
  • Vad hade du för förväntningar?
  • Hur mötte kursen dina förväntningar/hur mötte den inte dina förväntningar?
  • Vad saknade du?

#6: Förbättra, finslipa och kör!

Nu när du har fått nya ögon på kursen så kan du förhoppningsvis se förbättringsmöjligheterna. Ta feedbacken och implementera den. Finslipa innehållet och när du börjar känna dig klar: kör! Låt den tänkta målgruppen få ta del av kursen.

Att producera en kurs är lite som att skriva en bok: man känner sig aldrig klar, det finns alltid något att förändra och förbättra. Men våga släppa kursen fri – och glöm inte att kursen kommer att behöva uppdateras någon gång i framtiden. Precis som med fysiska kurser behöver man också uppdatera och underhålla digitala kurser så att de fortsätter vara relevanta.


Bild
Roza Takiporian, Produktägare
Jag jobbar med produktutvecklingen av Baloo och jobbar nära utvecklare och kunder. Jag älskar att dyka ner i en komplex struktur för att hitta de viktiga pusselbitarna som löser våra kunders behov och problem.
Omvandla kunskap till digitala kurser – i Baloo är det enkelt!

Baloo för kursskapande

Prova direkt!
Bild