Hur ser den bästa onboardingen ut? Många koncentrerar sig på företagets regler, visioner och organisation. Men forskning visar att onboarding som fokuserar på den nya medarbetarens talanger och hur hen ska kunna använda dem i sitt nya jobb är mest framgångsrik.

När man ska sätta upp onboarding för nya medarbetare är det lätt att fokusera på hur man ska få den medarbetaren att anpassa sig så mycket som möjligt till företaget. Man kanske har en tidigare anställd vars skor ska fyllas. Man delar med sig av företagets policies, värdegrund, rutiner och presenterar gänget som hen ska jobba med. Men för att verkligen lyckas med onboardingen räcker inte det. Enligt en amerikansk studie behöver man göra en sak till.

Studien gick till så här. Ett gäng forskare delade upp nyanställda i tre grupper. Den första gruppen fick traditionell onboarding. Den andra gruppen fick en onboarding som fokuserade på organisationen och stolthet över att vara en del av den. Den tredje gruppen fokuserade på den nyanställde själv – vilka förmågor hen bar på och hur hen kunde använda dem i sin nya roll.

Ni kan kanske gissa hur det gick. När de tre grupperna utvärderades visade det sig att de vars onboarding hade fokuserat på egna talanger hade bättre relationer till sina medarbetare och nöjdare kunder. Dessutom stannade de längre på företaget.

Det är väl ganska logiskt. Att bli sedd är ett grundläggande mänskligt behov. Alla vill bli uppskattade för sina bästa sidor. Och när vi trivs presterar vi bättre.

Så, hur gör man i praktiken? Ett tips är att se till att den traditionella delen av onboarding – information om företaget, rutiner och visioner – går så smidigt som möjligt så att ni kan lägga mer tid på den nya medarbetaren. Det gör ni genom att digitalisera den delen av onboardingen. Med hjälp av Baloo, till exempel.

Dags att digitalisera?

Testa vår onboarding!

Till onboardingen
Bild