Vilka behov har företag och organisationer som vill öka lärandet? Och vad tycker de om Baloo? Vi har intervjuat Alexandra som är account executive på Baloo.

Vilka behov stöter du på bland företag och organisationer?
De flesta letar efter ett bra sätt att nå ut till all sin personal, för att informera, inspirera och lära dem nya saker. De behöver fånga och behålla personalens uppmärksamhet. Dessutom handlar det om att kunna attrahera och behålla den bästa arbetskraften. Då behöver man satsa! Enligt LinkedIns undersökning skulle 94 procent stanna längre på en arbetsplats som satsade på deras kompetensutveckling.

En utmaning är ofta att man behöver göra lärande lustfyllt, det måste vara kul. Många sitter idag fast i en gammal plattform som varken är rolig eller mobil. Och så är man rädd för att det ska bli svårt för de anställda att lära sig ett nytt system. Men det är just det som är fördelen med Baloo — det behövs inte! Baloo går att integrera i de system de redan använder, som Teams eller intranät. Och det är så pass enkelt att det går att börja använda direkt.

Vad tycker de om Baloo?
De som tittar på Baloo brukar vara väldigt positiva. Det är jättekul! De tycker att det är rent, snyggt och lätt att använda. Någon sa att det ”känns väldigt 2019”. Många blir förvånade över att Baloo täcker alla deras behov trots att det är så enkelt. Idag sitter de i komplicerade gamla plattformar där man måste klicka på tjugo knappar för att kunna göra något. Med Baloo får du mycket gjort med få klick. Och så är det lika snyggt på mobilen som på datorn.

Finns det något som de saknar?
En del vill ha lite mer avancerade funktioner kring fysiska utbildningar. Baloo har en meetup-modul där man kan bjuda in till kurser. Då vill en del att chefen till exempel ska kunna gå in och godkänna att någon ska gå en kurs. Så det ska vi utveckla.

Vilka har kommit längst när det gäller digitalt lärande?
Det händer mycket inom olika serviceyrken. Men sedan finns det de som har kommit jättelångt, och de som knappt ens har börjat. Det är väldigt olika. Men generellt har de stora företagen, oavsett vilken bransch, ofta väldigt välutvecklade akademier med flera anställda som jobbar med att ta fram content. Men trots att de har så mycket material har de ofta problem med att det inte används. Systemen är för stora, för röriga, för svåra att använda och finns inte mobilt. Med Baloo kan man öka användningen av det material som redan finns.

Att Baloo går att stoppa in överallt, är det unikt?
Ja, vad jag vet finns det inga andra som kan lägga in sig till exempel i Teams. De flesta andra system måste man logga in sig i och lära sig från början. Det behöver du inte i Baloo. Du behöver inte ens leta efter kurserna, i Baloo hittar kurserna dig.

Vad smidigt det låter!
Ja, det är hela poängen med Baloo! För att öka lärandet måste vi göra det så lätt som möjligt att lära sig. Lätt och roligt. Det är då det blir av.

Vill du veta mer?

Kontakta Alexandra!

Skicka mail
Bild